در قوانین و اسناد بالادستی نظام

ورزش و جوانان
در قوانین و اسناد بالادستی نظام

الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

* اصل سوم: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور ذیل به کار برد.

* بند سوم: آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی

ب: سند چشم‌انداز 20 ساله

* ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه

* برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی

* برخورداری از سلامت رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست.

* فعال، مسئولیت‌پذیر‌، ایثارگر، مومن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کار، انضباط، روحیه تعادل و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن 

* دارای تعامل سازنده موثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت، مصلحت

ج: منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان

این منشور که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته در چهارده عرصه و 98 اصل تدوین گردیده است.

د: ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

دولت مکلف است، به منظور تبیین و تقویت جایگاه جوانان در جامعه، به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی کشور و عنایت و اهتمام ویژه به اعتلا و رشد و تعالی نسل جوانف برنامه ساماندهی امور جوانان، حاوی برنامه‌های اجرایی، لازم، مشتمل بر: شیوه‌های اصلاح نگرش عمومی و ایجاد فرهنگ مثبت‌اندیشی نسبت به جوانان، زمینه‌سازی برای رشد فکری، علمی، توانمندسازی و ارتقای سطح مشارکت همه‌جانبه آنان در فرآیند توسعه پایدار کشور، افزایش رفاه و سلامت جسمی و روانی ایجاد شوق، انگیزه و امید به آینده در میان جوانان و رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج، مسکن و آسیب‌های اجتماعی آنان در چارچوب نگرش فرابخشی و به عنوان یک خط مشی محوری با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی و ظرفیت‌سازی در کشور و نیز بهره‌گیری از اصلاح ساختارهای نظام اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از طریق اعمال نظام مدیریت راهبردی، در چارچوب برنامه چهارم را ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون تهیه نماید.

هـ : قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

* ماده 9: به دولت اجازه داده می‌شود به منظور افزایش سرانه بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از فضاهای فرهنگی هنری ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدام‌های ذیل را انجام دهد:

الف:  حداکثر پنجاه درصد هزینه تکمیل مراکز فرهنگی، دینی و قرآنی دارای پیشرفت فیزیکی حداقل پنجاه درصد بخش غیردولتی و همچنین احداث اماکن ورزش همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی ورزشی جوانان بسیج را که تکمیل و بهره‌برداری از آنها برای استفاده عمومی ضروری است براساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران به صورت کمک بلاعوض تامین نماید.

تبصره: در صورت تغییر کاربری اینگونه مراکز با تغییر استفاده از عمومی به خصوصی، معادل ارزش کمک‌های دولتی به قیمت روز از دریافت‌کنندگان این کمک‌ها اخذ می‌شود.

* ماده 13: دولت مکلف است  به منظور توسعه ورزش همگانی،‌قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی اقدامات زیر را انجام دهد.

الف: اعتبارات تملک دارایی‌ها سرمایه‌ای و هزینه‌ای مورد نیاز را در ردیف‌های مستقل در قالب بودجه‌های سنواتی منظور نماید.

ب: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده یارانه سود و کارمزد و یا کمک‌های بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی برای احداث توسعه و تکمیل واحدهای ورزشی را در ردیف مستقل بودجه‌های سنواتی پیش بینی نماید.

تبصره: پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.

* ماده 4: تبصره وزارت جهاد کشاورزی موظف است اراضی ملی غیرکشاورزی به استثنا اراضی واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را که موردنیاز سازمان تربیت‌بدنی است، به منظور احداث و توسعه امکان و فضاهای ورزشی تامین و به طور رایگان به سازمان تربیت‌بدنی واگذار نماید. همچنین وزارت مذکور موظف است با تایید سازمان تربیت بدنی، اراضی را با شرایط فوق که مورد نیاز بخش غیردولتی و تعاونی برای احداث اماکن ورزشی است به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با اولویت به تعاونی‌های ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این قبیل اراضی ممنوع است.

* ماده 41: الف: دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند براساس منشور تربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور جوانان، ذیل بودجه سلامتی خود از طریق ستاد ملی و استانی سازماندهی امور جوانان اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن این اسناد در طول سال‌های برنامه عمل آورند.

ب: دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند با همکاری سازمان ملی جوانان میزان تحقیق شاخص‌های مصوب شورای عالی جوانان در خصوص اجرایی نمودن برنامه ساماندهی امور جوانان مورد سنجش و پایش قرار دهد.

* ماده 43: به منظور ساماندهی و اعتباربخشی مرازک مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایران و با تاکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده تاسیس مراکز و ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای روانشناختی - اجتماعی نیازمند اخذ مجوز براساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است.

برنامه وزارت ورزش و جوانان

ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پدیده فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است. تحقق چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران نیازمند وجود نظام‌ها و ساختارهایی است که در آن ملت بزرگ ایران بتوانند ضمن بهره‌گیری از مزایای ورزش، در جهت ایجاد و حفظ سلامتی، شادابی و نشاط اجتماعی، ساخت جامعه‌ای پویا در مسیر آرمان‌های نظام و انقلاب در مسیر رشد و تعالی معنوی و اخلاقی فردی و اجتماعی نیز گام نهاده و در سایه مدیریتی مدبرانه، «ورزش و جوانن در ارتقای کمی و کیفی امر ورزش و پرداختن به مسائل اساسی جوانان بسیار حایز اهمیت بوده و می‌تواند به عنوان مهمترین عامل در تحقق چشم‌انداز و افق ترسیم شده برای آینده کشور محسوب می‌شود.

با توجه به موارد مذکور، این برنامه با رویکدری واقع‌گرایانه و آینده‌نگر و براساس موارد زیر تهیه و تدوین شده است:

 

1- دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی

- بیانات و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری

- سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404

- سیاست‌های کلی برنامعه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

2- قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی

- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

3- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

- سند اصول سیاست‌ فرهنگی کشور

سیاست‌های فرهنگی در حوزه تربیت بدنی و ورزش

علاوه بر آن، دیدگاه‌ها و انتظارات نخبگان دانشگاهی و کارشناسان ورزشی اخذ گردیده و بر آن اساس، چارچوب برنامه وزارت ورزش و جوانان احصاء‌ و نوشتار حاضر تدوین گردیده است. همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه دو موضوع مهم ورزش و جوانان در نظرام جمهوری اسلامی و به منظور دقت و جامع‌نگری بیشتر درباره هر کدام از بخش‌های ورزش و جوانان به تفکیک و در فصول جداگانه، مطالب مطمح نظر قرار گرفته و تقدیم شده است.

 

 

نظرات (0)

شما اولین کسی باشید که نظر می دهید.

CAPTCHA
جهت تشخیص برنامه های مخرب از کاربران واقعی